vrijdag 10 januari 2014

De breitechniek Mor Astrup



Zoals beloofd hierbij het patroon en de manier van breien van de donkerrode sjaal. Ik begin met het patroon, want dat is het simpelst. Dat heb ik namelijk gevonden op Pinterest door te zoeken naar Mamma Astrup Strikk. Het patroon herhaalt zich elke 16 steken, dus je hebt een veelvoud van 16 steken nodig + 2 kantsteken.

Nu het breien zelf. Dat is ook tamelijk eenvoudig, omdat er alleen recht gebreid hoeft te worden. Je werkt met twee kleuren, die goed contrasteren met elkaar en een rondbreinaald in verband met het aantal steken. Afwisselend brei je een naald in kleur A en een naald in kleur B. Je begint elke naald met een nieuwe draad, waarbij je een stukje laat hangen. Ook aan het uiteinde laat je een stukje over. Straks maak je van al deze draden vlechtjes en vorm je zo de franje van de sjaal. In verband met de franje is het noodzakelijk dat je de sjaal in de lengte breit. Je hebt dus een heleboel steken.

Aan de zijkanten heb ik twee naalden in kleur B, twee naalden in kleur A en daarna weer twee naalden in kleur B gebreid, om de rand te vormen. Elke naald werd met een nieuwe draad begonnen, zodat ik overal vlechtjes voor de franje kon maken. Daarna startte ik met het patroon. Ik breide een naald in kleur A waarbij ik de witte vakjes op het patroon gewoon recht breide en bij de zwarte vakjes haalde ik een steek averecht af. Vervolgens breide ik alle steken recht in de volgende teruggaande naald in kleur B. De heengaande naald werd weer gemaakt volgens de tweede naald van het patroon in kleur A en in de teruggaande naald werden alle steken recht gebreid in kleur B.

Zo gemakkelijk is het, al duurt het toch een flinke tijd voordat de sjaal af is. Als je niet bekend bent met deze techniek, zou ik eerst een proeflapje maken om te zien of het effect en de techniek je bevalt.

3 opmerkingen:

Hobbyrita zei

Heel fel bedankt Miriam! Dit interesseert me wel en ga ik misschien wel ooit eens proberen, momenteel zal het niet lukken, heb wat gezondheidsproblemen en heel weinig fut, dus rustigaan, maar ik kan het altijd bij je terugvinden later. Het ziet er wel mooi uit!
Grtjes, rita.

Marian zei

Klinkt heel eenvoudig met prachtig resultaat, ga in het weekend eens een proeflapje proberen, dank je wel voor de uitleg.

janneke zei

Dank je wel , eerst een proeflapje proberen. en dan een sjaal
gr janneke